Digital årsrapport
Från tryckprodukt till digital version
I redovisningsarbetet av verksamhetsåret 2021 tog mitt kommunikationsteam på Sensus studieförbund initiativ till att ersätta den traditionella, tryckta årsberättelsen med en digital version. Att skapa och flytta innehåll från ett tryckt medium till ett digitalt öppnar många dörrar och en uppsjö av möjligheter. Utmaningen här har varit att hitta och använda de uttryckssätt som webben ger upphov till utan att tappa fokus på själva innehållet.
Skapa en pilotsajt
Målet var att bygga en pilotsajt för Sensus riksförbunds årsrapport för att året efter kunna skapa helt digitala versioner för alla Sensus sju organisationsdelar. Med det här arbetet ville vi lära oss så mycket som möjligt och skapa en grundstruktur för sajten som kunde återanvändas i arbetet med att ta fram flera digitala årsrapporter nästa år.
Sensus första digitala årsrapport
Arbetet med att ta fram piloten var hektiskt men också väldigt utvecklande. Genom detta pilotarbete har vi tagit flera steg i rätt riktning inför nästa års större arbete. Med sajten har vi skapat ett interaktivt medium som gör den något "osexiga" årsrapporten till något kul och intressant att ta till sig för besökaren. Rapporten är också delbar på ett helt nytt sätt, och vi får nu möjligheten att följa upp statistik över besökare på sajten. Vi kompletterade också sajten med en automatiskt genererad PDF-version som gör det möjligt att dela innehållet i tryckt version när behov finns.